Москва- градът, вдъхновяващ света

Казвам се Валентина Клисарска и съм от Самоков. Уча в ПГ „Константин Фотинов”, в паралелка с Природоматематически профил, като тази година ще бъда в 12-и клас.

Тази година участвах в XI национален ученически конкурс „Не се гаси туй, що не гасне” съвсем ненадейно и изобщо не очаквах да бъда от петимата победители, класирани на първо място в различни категории. Този конкурс беше посветен на 180 годишнината от рождението на Апостола на Свободата Васил Левски и на 140 годишнина от началото на Руско-турската Освободителна война.  Аз участвах в категория реферат по Космически изследвания на тема „Принос на български учени в космическите програми”. Самият конкурс се организира от Национално Движение Русофили и спонсориран от  фонд „Руский мир”. Ето че спечелих тази невероятна награда , която ще помня винаги- именно екскурзия до Москва. Не бях единствената победителка. С мен бяха още няколко човека. Благодарна съм, че съдбата ме събра с тях. Това са Неделина Пенчева от Разград, Павела Петрова от Велико Търново, Ивелин Илиев от Свищов и Емвер Меков от Мадан. Наш ръководител бе Веселина Милушева от Разград, която бе отличена за успехи.

На 09.08.2017 започна нашето вълнуващо пътешествие. То бе съпроводено със самолет. Около 2 часа ни отнеха да стигнем до това огромно летище с 6 терминала.  Там ни чакаше руски гражданин – Валерий, който бе и наш пътеводител. След дълго чакане на летището, бяхме настанени в комплекс Измайлово, в 4-звезден хотел – „Альфа”. Пристигайки там, бяхме онемяли от големите мащаби на абсолютно всички сгради, включително и от хотела ни. Чувствахме се като най-големите късметлии някога. Веднага след настаняването ни отидохме на вечеря, а малко след това си легнахме, за да съберем сили за предстоящите дни. Сутринта закусвахме на блок маса. Изборът за ядене беше изключително труден, но решихме да пробваме националните деликатеси като започнахме с блини и пирожки.

Програмата ни беше доста натоварена, защото за няколко дни трябваше да видим всички най-големи забележителности, а разстоянието от една до друга не беше никак малко. Нашата вълнуваща разходка започна от Врабчовите хълмове, където видяхме Московския държавен университет „Михаил Ломоносов” и неповторимия стадион „Лужники”.

След това отидохме до Поклонная гора, където се намира Парка на победата, както и много танкове, и множество други превозни средства използвани през Втората световна война. Поклонная гора е едно от най-високите места в Москва и има голямо стратегическо значение, тъй като изгледа към руската столица е най-добър от там.

21729775_1666211163423589_1117671346_o

Веднага след това се качихме на Московското метро, което ни изуми със своята естетика. Почти всичко беше позлатено, а за много от паметниците гласеше сказание, че докосвайки ги, могат да сбъднат всяко едно желание. След това отидохме да видим едни от най-високите сгради в Европа, като например: Mercury Citу, Capital City Moscow Tower, Набержная, Дворец Триумф и още много други. Колкото повече ходехме, толкова повече се изумявахме от огромните мащаби на руската столица.

Продължавайки нашата разходка, разглеждахме още много сгради, паметници и забележителности като например Большой театр, който е един от най-значителните театри в света,

докато накрая стигнахме до Червения площад, който едвам дочаквахме да видим.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Там бяхме озарени от  храма на Василий Блажени, Мавзолея на Ленин, Историческия музей, а острани се подаваше Спаската кула, която само ни загатваше за Кремъл.

След това отидохме до ГУМ, където изядохме първия си руски сладолед, от който останах очарована. След посещението ни в ГУМ се насочихме към гроба на Незнайния воин, където изчакахме смяната на караула пред Вечния огън. Не забравихме да се снимаме и в точката определена за център на Москва- Нулевой километр.

Дойде и вторият ден от нашето пътешествие. Първата забележителност, към която се упътихме беше Третяковската галерия. Там видяхме множество шедьоври на руски и световни художници, както и портрети на знаменити поети и писатели като А.С.Пушкин, Н.Гогол, Ф.М.Достоевски и др. Малко след галерията се запътихме към Кремъл. Там са разположени редица важни структури на държавната власт: президентството, правителствени и други органи, както и редица културно-исторически паметници от национално и световно значение. Например: храмовете Успенски събор, Благовещенски събор, Архангелски събор; Цар Пушка ( най-голямото оръдие, което никога не е стреляло), Цар Камбана (най-голямата камбана в света, отлята за Успенски Събор в Кремъл, която никога не звъняла).SAMSUNG CAMERA PICTURES

След тази дълга разходка трябваше да си починем по някакъв начин, затова се насочихме към река Москва, където имахме около 2 часа да се повозим на едно корабче и да се насладим на прекрасната Москва, слушайки приятна руска музика.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Третият ден отново беше развлекателен. Запътихме се към Коломенское. Това е царска резиденция и някогашно село в Русия. Днес е квартал в Москва. Там са родени знаменити владетели като Елисавета Петровна и Иван IV Грозни. Бяхме развозвани с развлекателно влакче покрай двореца, научавайки интересни исторически факти.

След тази вълнуваща разходка отидохме до Музея на Авиацията, където видяхме паметници на първия мъж и първата жена, излетели в космоса-  Юрий Гагарин и Валентина Терешкова. Видяхме също макет на първата ракета, с която Ю.Гагарин е излетял- „Восток”, както и Музей„Космос”.

И ето, че дойде и последният ни ден в Москва. Нашият пътеводител Валерий ни заведе на една от най-известните улици в Москва- „Арбат”.

Там се разхождахме дълго, докато преговаряхме всички хубави моменти през тези няколко дни, изпълнени с толкова много емоции и приятни моменти, които никой от нас няма да забрави.

И за финал ще разкажа за нещата, които ми направиха огромно впечатление в Москва. На първо място, руснаците са големи националисти, няма кафе или заведение, което да не е именувано на кирилица. Архитектурата на всички сгради е в Сталински стил и не могат да се различат политическите сгради от хотелите. Всичко се поддържа чисто и постоянно се реставрират стари сгради. Дори в процеса на реконструкция сградите са покрити със специални съоръжения, които да запазват естетиката на другите сгради. Спазват се посочените правила, слушат се национални песни, историята не се забравя, а руският дух е винаги у хората.

А най-хубавото от всичко беше сприятеляването ни с тези няколко наистина уникални хора, с които конкурсът ни запозна. Това допълни екскурзията, като я направи още по-незабравима. И макар да беше за кратко, пътешествието ни остави куп хубави емоции, зареди ни с толкова много позитивна енергия, научи ни да мислим по-мащабно и да продължаваме да влагаме усилия за нещата, които искаме, защото всичко е постижимо. Всеки наш труд рано или късно се възнаграждава. Никой не знае в кой момент животът ще го награди за положения труд, а наградата може да е толкова голяма, че да не може да излезе от паметта му цял живот.