“Автоваз” означава Автомобилен завод “Волга”. Това е най-големият руски производител на автомобили и производствените му линии са създали сериите “Жигули”, “Нива”, “Лада Самара” и “Ока”. Руснаците си партнирали с италианците по време на СССР за изграждането на завода.
Снимка: Соломон / РИА “Новости”
В средата на 1960-те г. съветското правителство решава да създаде “кола за хората”, като използва модерни чужди технологии. Италианският “Фиат 124” се използва като план за първия “Жигули ВАЗ-2101”, който е в състояние да издържи на суровите зими в СССР.
Снимка: Д. Герман / РИА “Новости”
Съветско-италианският завод “Автоваз” е построен в края на 1960-те г. в град Толиати на река Волга, кръстен на лидера на италианската комунистическа партия. Иронията е, че Палмиро Толиати организира големи стачки в заводите на “Фиат” през двадесетте години, които почти фалират италианския автомобилен производител.
Снимка: Михаил Медведев / ТАСС
Италиански специалисти са работили върху първите партиди на “АвтоВаз” през първите години на съществуването му. Съветските дизайнери са работили сами от края на 1970-те г.
Снимка: Андрей Холмов / ТАСС
На 15 април 1970 г. централата е посетена от Хенри Форд II, главен изпълнителен директор на Форд Мотър Къмпани.
Снимка: Александър Демянчук / ТАСС
Първоначално превозните средства на “Автоваз” се доставят в други страни под първоначалното име “Жигули”. Но тъй като думата се е бъркала от потребителите с думата “жиголо”, името на износа е било променено на “Лада”.
Снимка: Андрей Холмов / ТАСС
Не само специалистите от “Фиат” помагат за проектирането на автомобили “Жигули”. Инженерите на “Порше” създават тялото на модела ВАЗ-2108. “Порше” дори предлагат идеи за моделите ВАЗ-2101 и ВАЗ-2107, но те са отхвърлени от съветските инженери в полза на местните технологии.
Снимка: Global Look Press
Може би трудно ще повярваш, но първата лична кола на известния състезател на Формула 1, Кими Райконен е била “Лада” и той напълно е модернизирал двигателя.
Снимка: Reuters
“Лада Калина” Lada Kalina се продава добре във Финландия. Името ѝ обаче бе променено на “ЛАДА 199”, защото “kalina” на финландски означава дрънкане и трополене.
Снимка: Reuters
През лятото на 2010 г. руският премиер Владимир Путин кара “Лада Калина” с над 300 км по новата магистрала от Хабаровск до Чита в Далечния Изток на Русия.
Снимка: Дмитрий Феоктистов / ТАСС
“Лада Веста” стана първата руска кола, оборудвана с ERA-GLONASS (система за спешна реакция), която изпраща SOS сигнал през мобилни мрежи в случай на авария.
Снимка: Сергей Савостянов / ТАСС
“НИВА ВАЗ-2121” е един от най-популярните модели за износ между автомобилите на “Автоваз”. Доставя се до над 100 държави. Това е единствената съветска кола, която се изнася в Япония.
Снимка: Reuters
Понякога Лада се появява в холивудски филми. Един от последните примери е “Атомна блондинка” (2017) с Чарлийз Терон. Нейната героиня кара “Лада”, за да избяга от агентите на КГБ в Източен Берлин през 1989 г.
Снимка: Алексей Куденко / РИА “Новости”