Интервю: Альона Нейкова, в. Дума
Наталия Шередега е изкуствовед, завеждащ отдел за древноруско изкуство в Третяковската галерия, където работи вече 45 години. За дейността си е наградена с престижни отличия, авторка е на многобройни публикации, посветени на изследванията в областта на историята на изкуството. Специалистката пристигна в София заедно с Елена Саенкова – един от водещите експерти и научен сътрудник в Третяковската галерия. Поводът на визитата им е свързан с предстоящата изложба на експонати от Националния исторически музей в руската столица. Гостуването е планирано за 2018 г. като продължение на инициативата богатствата, съхранявани в НИМ, да бъдат представяни в различни столици по света. Подобни експозиции имаше преди време в Държавния исторически музей в Москва, където бяха показани тракийски златни съкровища, както и гравюри от Руско-турската освободителна война (1877-1878), които предизвикаха голям интерес в салоните на Държавната Дума.
„Важно е не само какво ще бъде представено в руската столица, но и как и кога ще се върне обратно в България“
– Какво успяхте да видите в Националния исторически музей в София и кои от експонатите ви впечатлиха най-много?
Н. Шередега: Всичко, което видяхме, ни впечатли! (усмихва се) Ако зависи само от нашето експертно мнение, бихме искали да покажем колкото може повече експонати от България в Третяковската галерия – поне половината от тези, които се намират сега в историческия музей.
Е. Саенкова: Все пак ние знаехме какво ни чака тук. За всички реликви, които са събрани в Националния исторически музей в София, все някога сме чели и дори учили за тях, докато следвахме в университета, а и след това.
– Независимо от вашата професионална и експертна осведоменост, има ли нещо, което, ви изненада?
Н. Шередега: Времето в София! (Усмихва се) Толкова се радвахме, че ще пристигнем в България в края на май, че въобще не бяхме подготвени за дъжда и вятъра, с които ни посрещна българската столица. В куфара ми има само леки рокли, а се налага да съм с яке. Е, като се има предвид, че Москва ни изпрати със сняг, тук все пак се усеща пролетта.
Е. Саенкова: Може би не очаквах да видя толкова много изложени археологически находки от времето на антична Тракия и Средновековието. Това наистина представлява интерес както за експерти и специалисти, така и за посетителите.
– Подготвяте гостуване в Третяковската галерия на икони от Националния исторически музей…
Е. Саенкова: Изложбата ще е доста по-мащабна, защото смятаме, че трябва да включва и много други експонати.
Н. Шередега: Ако приемем, че повечето образци на изкуството са икони – в качеството им на предмети за поклонение, наистина сме тук, за да подберем най-големите от тях! (усмихва се)
-…какъв ще е обемът на планираната експозиция?
Н. Шередега: Все още предстои това да бъде уточнено, да се направи пълен списък на експонатите, да се получи официално разрешение за тяхното транспортиране, защото някои от тях са толкова редки, древни и уникални, че със сигурност рядко напускат пределите на музея. Всички детайли, свързани с подготовката на тази изложба, ще се обсъждат между ръководствата на Националния исторически музей в София и Третяковската галерия в Москва.
Е. Саенкова: Важно е не само какво ще бъде показано в руската столица, но и как и кога ще се върне обратно в България. Това са въпроси, които се решават на междудържавно ниво. Голямо значение има и обмяната на опит между руски и български специалисти реставратори по проблема със запазването на културните ценности.
– Колко време обикновено продължава подобна изложба в Третяковската галерия?
Е. Саенкова: Близо два месеца. Това е стандартен срок, който се спазва при представянето на експонати от чужбина.
Н. Шередега: Организирането на интересна изложба всъщност е огромен труд, който е успешен само с добър екип. Необходими са и много средства, тъй като някои експонати се нуждаят от специфични условия за транспортиране – особен тип фургони, с определен климат, експертно придружаване и т.н.
– Според вас у кого ще предизвикат по-голям интерес експонати от България – у специалисти като вас или у широката публика?
Е. Саенкова: Мисля, че както наши колеги, така и студенти изкуствоведи, археолози и художници иконописци биха пожелали да видят част от богатството на българския Национален исторически музей. Бъдете сигурни, посетители в Третяковската галерия не липсват.
– Кога дадена изложба с исторически артефакти се смята за успешна? Само по опашката за билети ли може да се съди?
Н. Шередега: Това определено е някакъв показател. Но за всяка изложба е нужно време. Някои експонати не бива да се разглеждат на бегом, за няколко минути. Трябва да бъдат усетени.
– От кои страни бяха последните експозиции, които гостуваха в Третяковската галерия?
Е. Саенкова: В началото на февруари бе открита изложбата „Шедьоври на Византия“, на която бяха събрани 18 експоната от гръцки музеи. Сред любопитните детайли е представянето на иконите от двете им страни – както се случва в родната им среда, във Византийския музей. Опитахме да създадем максимално комфортна атмосфера, за да могат посетителите на Третяковската галерия да разгледат тези паметници на изкуството по подобаващ начин. Това винаги е сложно при такъв тип експониране. Иконите се подреждат по така наречения отворен начин, тъй като само в този вид може да се види не само същинското изображение, но и кръст или цвете, с които са украсявани отзад. Изложбата „Шедьоври на Византия“ бе разположена в непосредствена близост със залите на постоянната експозиция на древноруското изкуство на XI-XVII век, което даде възможност на зрителите да проследят съществуващите паралели и да видят особеностите на произведенията на руски и гръцки художници.
– А гостувала ли е наскоро експозиция на Третяковската галерия в чужбина?
Н. Шередега: Изложба на уникални древноруски икони – над 20 произведения от ХIV-ХVII век, бе открита в края на септември миналата година в Музея на византийското и християнското изкуство в центъра на Атина. Подготовката на тази експозиция от страна на експертите от Гърция и Третяковската галерия продължи повече от година! И в рамките на цял месец тази изложба даде възможност на жители и гости на Атина да оценят спецификата не само на древноруската иконопис с характерните ярки бои, богатия сюжет и сложния дълбок смисъл, но и на руското съзнание.
– С какво през това време „запълнихте“ мястото на иконите, които показахте в Гърция?
Н. Шередега: Изобщо не се затруднихме, защото колекцията на Третяковската галерия съдържа над 7 хил. икони! Просто изложихме онези, които дълго време не бяха показвани.
– Как се грижите за обновяването и поддръжката на музейните експонати?
Е. Саенкова: Преди близо 5 години бе създаден специален Фонд за подкрепа на Държавната Третяковска галерия. Първоначалната му цел бе да се осигури ефективно финансиране на проектите в структурите на музея. През 2015 г. фондът бе преструктуриран и съществено разшири дейността си.
Н. Шередега: Главната задача е да бъдат привличани средства за реализирането на най-смелите и актуални проекти на Третяковската галерия. И това да се случва в най-различни области на нейната дейност: да се организират изложби както в регионите на Русия, така и в чужбина; да се създават нови концепции за постоянните експозиции; да се попълват колекции и да се реставрират сгради, да се акцентира върху провеждането на лекции, семинари и конференции, на образователната, издателската и екскурзоводската работа в музея, за да може Третяковската галерия да продължи да се развива и над 160 години след създаването й.
Остави коментар