Дали българите ще ремонтират “БОИНГИ” ?

Дали българите ще ремонтират “БОИНГИ” ?

Публикувано от:

Вече не един ден в центъра на европейско внимание присъства „българска тема“ – ремонт на руските самолети “МИГ-29”. Те са служили на България с ”вяра и любов”, но се нуждаят от ремонт. Обичайна  практика? Не е така. Българско правителство успя да обърне това в невиждан абсурд, заради което станахме за смях на цяла Европа.

Вероятно и Ванга, великата българска пророчица на всички времена, не можеше да предвиди това. А именно: ремонт ще правят не тези, които са създали самолетите, – не руснаците, които извършват такъв ремонт с поръчки от цял свят. И не тези, които са експлоатирали самолетите – българите. А … поляците! Тези, които нямат и лиценз за тази работа, да не говорим за опита. Но те са информирани за ситуацията с МИГовете и веднага са приели предложение да направят ремонт /а преди няколко месеца в медиите се появяваше информация за това, но и на нас самите ни се искаше да вярваме…/.

Очевидна е абсурдността: все едно, че на българите ще им разрешат да ремонтират„задокеанските” боинги. Глупостта е изпълнена със значителни финансови щети: решение толкова неправомерно, че международните съдилища могат сериозно да накажат страната. И едва ли  главния инициатор на предписанията за ремонт в Полша ще извади точните левове или евро от потайния си джоб… между другото, главен изпълнителен директор на РСК “МИГ” Сергей Коротков е уведомил България за невъзможността да се поправят българските изтребители “МИГ“ в Полша. В писмото е казано следното, цитирам: “руската страна не е предоставяла на Полша лиценз и актуална техническа документация за извършване на ремонт по двигатели на самолети”. “Ако този вид ремонт на български “МИГ“ ще бъде произведен, РСК “МИГ” ще спре по-нататъшното изпълнение на договорните отношения по поддръжка и експлоатация на въздухоплавателните средства на Полша и вашата страна”, – се казва още в писмото.

Но щом някой “запалва искра” на такива абсурди, значи на някой това му трябва. И ето, че подтекста има много нива, които заслужават да ги разкрием. Поръчителите не крият политическата страна на „техническата инициатива”.

Бившият министър на отбраната на България Тодор Тагарев отдавна е заявил, че българските самолети не могат да се ремонтират в Русия, тъй като тя е враг на НАТО, съобщава NewsBG.ru. “Не може ремонт на българските изтребители “МИГ“-29 да зависи от страната, която в своята военна доктрина официално се определя, като враг на НАТО”, заявява той, като подчертава, че България не може повече да разчита на тази страна при поддръжка на бойната си способност. “Аз не виждам никакъв проблем в това, че българските изстребители ще се ремонтират в Полша. Възрастта на тези изтребители се приближава към 30-годишнината. Представете си, че вие, като си купите стара кола, ще я ремонтирате в официален сервиз. Ние имаме право да обслужваме своите самолети така, както за нас ще бъде по-добре” /Тодор Тагарев за “Хоризонт” в предаването “12+3″/.

И приключва своето изявление в духа на театър на абсурда: “В този случай  производителят и конструкторът не могат  да дадат гаранции, но ние и не ги искаме”. Дето се казва, по-добре злото на НАТО, отколкото на някой друг добро… Пък за живота на пилотите никой не мисли!

Бившият министър ясно озвучи това, което крият сегашните управници. Както каза онзи ден нашият главен „отбранител“  Ненчев,  най-накрая е постигнато споразумение за ремонт в Полша на 10 български изтребителя, което ще позволи да се спестят 24 милиона лева. Освен това, България до края на тази година ще получи под наем два двигателя на “МИГ“-29, които ще се използват в продължение на две години. До април 2016 г. България трябва да има шест ремонтирани бойни самолети. Правителството на България упълномощило  министъра на отбраната да подпише съответния договор.

Аргумента е „железен“: ще ни струва с 30 на сто по-евтино, отколкото ако самолетите ни ще ги ремонтират руснаците. Като „тичаме“ след такава ниска цена, може да се отклони вниманието и от неизбежните санкции. Нещо, като прикритие – започнали да се появяват разговори за уж неясните срокове за ремонта, предлагани от Русия…

Но това е само друг слой мотиви – в крайна сметка, антибългарски. Не ми се иска да вярваме и в това, което веднага започнаха да твърдят някои от народните избраници. Прекалено са настойчиви опити на Министерството на отбраната да лобира този „авиаремонтен договор” с Варшава /съмнения за конфликт на интереси – противодържавен, в интерес на трети страни?!/.