Българските ученици в Москва са като в къщи

Българските ученици в Москва са като в къщи

Публикувано от:

Тези дни по инициатива на българската страна е подновена програмата „Училищата-партньори на Москва и София”, подписана навремето от властите на двете столици.

След няколкогодишно прекъсване в Москва пристигнаха група ученици от софийското училище „Уилям Гладстон” със задълбочено изучаване на руски. Това са деца на 11-13 години, съпровождани от учителката по руски Евгения Стойнева, която сподели следното:

– Имаше много желаещи, но избрахме най-добрите. Не само отличници, но и победители на различни олимпиади по руски език и литература. Поразена съм, как бързо нашите деца намериха общ език с московските ученици. В разговора на живо те, изпитват определени трудности, но разбират всичко, каквото им разказват екскурзоводите. Някои от екскурзиите водят ученици от поканилото ни училище №1441. С тях вече посетихме „Патриаршеските езера”. Децата с интерес огледаха удивителния паметник на Иван Крилов и персонажите на неговите басни. Благодарим на стопаните, които не само че разказаха за писателя, но и направо там, пред паметника, ни цитираха някои от неговите творби. Беше интересно да се види, как нашите деца се смееха, слушайки баснята „Маймунката и очилата” и гледайки бронзовата скулптура на самата Маймунка тук…

Както се изясни, в софийското училище руски език изучават 200 деца. Защо ли родителите избират именно този език? Основно от прагматични съображения – те свързват бъдещето на децата с работа на руския пазар, в съвместни руско-български компании. Освен това, получаването на Международен сертификат по руски език дава предимство при влизане в западен ВУЗ. Но има и един друг фактор – руският език просто им харесва! Имат желание да четат руски книги, да гледат и разбират руски филми. Общо, съгласно данни на „Россотрудничество”, през 2012 година в България е имало 8 университета, 45 училища и дори 5 детски градинки с изучаване на руски.

Директорката на московското училище № 1441 Надежда Кузнецова, по покана на която българските деца дойдоха в Москва, предложи създаване на фондация „Руски свят” – организиране в славянските страни на курсове за повишаване квалификацията на учителите-русисти. Освен това се предлага провеждане на онлайн-олимпиада по руски език сред младежи в България, Сърбия, Полша и Чехия. А победителите да бъдат канени в Москва, където, освен другото, да се запознаят. Кузнецова е сигурна, че руският език е длъжен да обединява народите.