Кога е написана иконата?
Смята се, че иконата е рисувана от Андрей Рубльов около 1370-1430 г. за Троицкия манастир (сега Троице-Сергиева лавра, Сергиев Посад, Московска област) по молба на св. Никон Радонежски.
От 16-ти век до 1929 г. иконата се намира в Троицката катедрала на Троице-Сергиевата лавра, след което влиза в колекцията на Държавната Третяковска галерия. През май 2023 г. се завръща в Руската православна църква.
Какъв е сюжетът на иконата?
В основата на иконата е сюжет от Стария завет (книга Битие, глава 18) за явяването пред праотеца Авраам на Господ в образа на трима странници (ангели) и последвалата трапеза, приготвена от Авраам и съпругата му Сара.
Както се казва в Стария завет, ангели се явили на Авраам, когато той седял близо до шатрата си. Виждайки пътниците, той им предложил почивка и храна, без да иска нищо в замяна.
Появата на трима скитници в християнската традиция се разбира като прототип на Троицата. Трите ангела олицетворяват трите ипостаса на Бога – Отец, Син и Свети Дух.
Защо ангелите са изобразени в тази перспектива?
На иконата погледът на ангелите е насочен към вечността, а не към гледащия, както е обичайно сред иконописците. Трите изобразени образа са еднотипни и няма особени видими разлики между тях. Но независимо от факта, че ролята на всеки от тях не е ясно разграничена, по косвени признаци е възможно да се определи кой от странниците е олицетворение на една или друга ипостас на Троицата. Композицията зад левия ангел обозначава първия ипостас – Бог Отец, Създателят на небето и земята. Дървото зад средния ангел, облечен в туника и химатион (традиционните дрехи на Христос), олицетворява втората ипостас, на Божия Син. А хълмът зад десния ангел, символ на духовен възход, сочи към Светия Дух. Самата трапеза в християнската художествена традиция винаги е била тълкувана като първообраз на Евхаристията (Св. Причастие).
С какво тази икона се различава от другите икони от това време?
Уникалността на „Троицата“ на Андрей Рубльов се състои в това, че за първи път в света авторът фокусира вниманието на зрителите не върху Авраам, Сара и техния слуга, а върху тримата пътници-ангели, които символизират единството на Господа. Преди иконата на Рубльов такова изображение на Божествената Троица не съществува. В по-старите версии на иконата са изобразени мъже-пътници и други подробности от старозаветната история: Авраам, седнал под дърво, съпругата му Сара и слугата, който убива теле за гощаване.
Чудотворна ли е иконата на Андрей Рубльов?
В „Строгановския иконописен оригинал“, сборник от края на 16-ти – началото на 17-ти век, се споменава:„Преподобният отец Андрей Радонежски, иконописец, с прозвище Рубльов, нарисува много свети икони, всичките чудотворни …“
Източник:
https://aif.ru/society/religion/chto_izvestno_ob_ikone_troica_andreya_rubleva
Остави коментар