Руски безпилотни автомобили получават фовеално зрение

Руската компания „Когнитив технолъджис“ обяви създаването на компютърен модел на фовеалното зрение, което ще позволи на безпилотните автомобили да харчат по-малко мощност за анализ на видеоизображения на пътя. По данни на компанията, технологията за компютърно фовеално зрение позволява бързо и точно да се разпознават особености на пътя и обектите по него, съобщават от „N+1“, предаде fbr.bg.

Фовеално зрение се нарича особеността на човешкото възприятие, при което точното виждане на обектите е възможно само в рамките на доста тесен ъгъл на зрение. Зоната на фовеалното зрение обхваща пространството, разположено в центъра и малко встрани от зрителната ос на очите. Изместващият се ъгъл на такова зрение съставлява средно един-два процента. Обектите, които се намират извън пределите на фовеалното възприятие се виждат неясни и размити. Те се разполагат в зоните на периферното зрение.

Компютърната технология за фовеално зрение работи на същия принцип. Специален софтуер създава зоната на интерес. От такива зони се формира „виртуален тунел“ и последователни, изтриващи се участъци на изображението. Тази зона представлява малък участък от изображението, който при движение се подлага на щателен анализ. При това във високо разширение се анализират само обекти и особености на пътя, които са необходими за движението, пътното платно, разположението на тротоарите, пътни знаци и кръстовища.

Като цяло, благодарение на технологията за машинно-фовеално зрение, бордовите системи на безпилотния автомобил анализират само от пет до седем процента от полученото видеоизображение. При това в рамките на „виртуалния тунел“ на анализ се подлагат обекти, разположени както на близко разстояние, така и в далечина. За построяването на „виртуалния тунел“ се използва принципа на вътрешно полусходство, тоест проявата на общи признаци, присъщи на всеки тип път.

Разработката на компютърната технология за фовеално зрение се води в рамките на съвместен с „КамАЗ“ проект по създаване на безпилотен товарен автомобил. Този проект се финансира от Министерството на образованието и науката на Русия, което е отделило за него около 300 милиона рубли. Прототипът на перспективния безпилотен автомобил на „КамАЗ“ вече е сглобен. Той успешно премина изпитания на полигони в Татарстан и Московска област.

Оборудването, необходимо за автономния камион, бе поставено на КамАЗ-5350 през май 2015 година. Безпилотната машина получи радиолокационни станции, лидар*, видеокамери, системи за връзка и бордова изчислителна система. Освен това, специалистите от „КамАЗ“ събраха и мобилен пункт за управляване на машината.

*Лидар (на английски: LIDAR или LiDAR, LADAR), е технология за дистанционно получаване на информация за отдалечени обекти чрез сензори — активни оптични системи, използващи за целта лазери и камери, и явленията на отражение на светлината и нейната дисперсия в прозрачна и полупрозрачна среда (Уикипедия).