Нова версия за падането на руския Ту-154 в Черно море

Във вторник беше разшифровано записващото устройство на параметрите на полета на самолет Ту-154 на Министерство на отбраната на Русия, разбил се миналата неделя в Черно море.

Според предварителния анализ на данните, получени от черните кутии, развитието на непредвидена ситуация на борда на машината може да е започнало с неприбралите се поради някаква причина задкрилки.

По-рано беше съобщено, че са открити всичките три черни кутии на ТУ-154. Първоначалният анализ на записите позволи да се ограничи списъкът на причините за катастрофата, съобщи руското Министерство на отбраната.

Източник на „Комерсант” посочва, че записващото устройство е регистрирало отказ на системата за почистване на задкрилките на Ту-154, които осигуряват допълнителна подемна сила на крилата на пътническия самолет при излитане. Опитвайки се да компенсират възникналия в резултат на това пикиращ момент, пилотите са наклонили носа на самолета и са предизвикали критична ситуация.

Според експерти в областта на авиацията обаче, непочистените задкрилки са „неприятен инцидент”, но не и такъв, който може да доведе до катастрофа.

В зоната на падналия самолет беше открита и втората част на двигателя и части от крилете на лайнера, съобщи ТАСС.

Според информацията от записващото бордово устройство, самолетът е паднал със скорост над 500 км/ч, като в момента на трагедията се е опитвал да извърши маневра надясно, а носът му е бил силно наведен надолу.

„Катастрофата е станала в момент, когато пилотите са се опитвали да изключат механиката, защото в това положение се увеличава подемната сила на крилата. При това, засега по непонятни причини, самолетът е летял под голям ъгъл. По всичко си личи, че падането е станало по време на маневрата надясно. В резултат на всичко това, той се сблъскал с повърхността на водата при скорост 510 км/ч“, съобщават от руското Министерство на отбраната.

ТАСС съобщава, че друг източник, близък до разследването на трагедията, дава информация, че Ту-154 се е движел под голям ъгъл на тангажа (това е ъгълът между оста от носа до опашката и хоризонталната плоскост) и това го е люшкало на една и после на друга страна. При голям ъгъл на тангажа („задран нос“) лайнерът може да има критични показатели и да изгуби подемната си сила.

Анализаторите не изключват възможността катастрофата да е станала в резултат на комбинация от няколко причини едновременно – грешка на екипажа и проблем с единия от двигателите, например.

Според бившия зам-главнокомандващ на ВВС на Русия генерал-полковник Николай Антошкин, причината за падането на самолета е неизправност в топлинната система на самолета, в това число скъсан тръбопровод или разпределителна клапа.

Както отбелязват журналистите от Life, които публикуваха разшифрования разговор от черната кутия, след възникналата тежка ситуация на борда, екипажът е предприел всички възможни действия, нужни за спасяването на самолета. Според специалистите, някои думи не се чуват добре заради силния звук за сигнализация. Но последната фраза преди падането на машината, която е записана на бордовото записващо устройство е „Командире, ние падаме!“

Малко по-рано през деня руското министерство на отбраната съобщи за намерени три други фрагмента от самолета. Парчетата се били на 1,5 км от брега, в района на Сочи.