"МЕЛОДИЯ" ОПАЗИ УНИКАЛНИ МУЗИКАЛНИ СЪКРОВИЩА

ЗНАМЕНИТАТА ЗВУКОЗАПИСНА ФИРМА ОТБЕЛЯЗВА 50-ГОДИШНИНА

Източник: в. „Русия днес – Россия сегодня“

Фирма „Мело­дия” е съз­да­дена с поста­нов­ле­ние от Мини­стер­ския съвет на СССР на 11 май 1964 година, на мястото на вече съще­ству­ващата тогава Все­съюзна сту­дия за гра­мо­фонни плочи. Тя обе­ди­ня­вайки зву­ко­за­пис­ните сту­дии на Москва, Ленинград, Талин, Рига, Вил­нюс, Тби­лиси, Алма Ата и Таш­кент и става монопо­лист в про­из­вод­ството на музи­кални записи в стра­ната и с най-​голям потенциал на музи­кално сту­дио в света. Така в продълже­ние на 25 години „Мело­дия” про­вежда огромна работа в запи­сва­нето и изда­ва­нето на плочи на кла­си­ческа, народна и естрадна музика, а също и на лите­ра­турни и историко-​политически записи. Десетки мили­они плочи, про­да­ващи се в най-​отдалечените кра­ища на Съвет­ския Съюз и в много страни по света, както и над 300 хиляди зву­ко­за­писни ленти в баланса на фирма „Мело­дия”, са ясно потвър­жде­ние на това. Трудно може да се назо­ват име­ната от огром­ния спи­сък с изпъл­ни­тели, запи­свали с „Мело­дия”, а целият ката­лог дори само на най-​популярните плочи би се вме­стил в десетки страници.

Знаме­ни­то­сти тво­рят исто­ри­ята на „Мелодия”

Най-​грандиозният про­ект на „Мело­дия” в съвет­ските години е свър­зан с колек­тива на Държав­ния ака­деми­чен сим­фо­ни­чен оркестър на СССР и него­вия ръко­во­ди­тел Евге­ний Свет­ла­нов. „Анто­логия на рус­ката сим­фо­нична музика” — днес трудно би могла да се посочи друга подобна монумен­тална пар­тида в све­тов­ната прак­тика на зву­ко­за­писа. За съз­да­ва­нето й са били необ­хо­дими над 25 години. Сто­тици часове руска музика от век и поло­вина, вклю­ч­ваща не само све­товно извест­ните шедьоври на Михаил Глинка, Пьотър Чай­ков­ски, Алек­сандър Боро­дин, Нико­лай Римски-​Корсаков, Модест Мусорг­ски, Сергей Рахма­ни­нов, Алек­сандър Скря­бин и Игор Стра­вин­ски, но също и записи на всички оркест­рови про­из­ве­де­ния на Алек­сандър Даргомиж­ски, Милий Бала­ки­рев, Алек­сандър Гла­зу­нов, Сергей Танеев, Ана­то­лий Лядов; про­из­ве­де­ния на по-​малко извест­ните, но пре­съз­да­лите пъл­ната кар­тина на рус­кото музи­кално изку­ство компо­зи­то­рите Нико­лай Мет­нер, Антон Арен­ски, Васи­лий Кали­ни­ков, Сергей Ляпу­нов… Под ръко­вод­ството на Евге­ний Свет­ла­нов Държав­ният оркестър на СССР запи­сва всич­ките 27 сим­фо­нии на Нико­лай Мясковски.

По равно на концерт­ната и на сту­дий­ната работа е отде­лял внима­ние знаме­ни­тият дири­гент Гена­дий Рож­де­ствен­ски. Първо с Големия сим­фо­ни­чен оркестър на Все­съюз­ното радио, а по-​късно със съз­да­де­ния от него оркестър към Мини­стер­ството на кул­ту­рата на СССР, който става соб­ствен колек­тив на фирма „Мело­дия”, Гена­дий Рож­де­ствен­ски е пред­ста­вял на слуша­те­лите уни­кални концертни програми, съче­та­ващи широко извест­ните про­из­ве­де­ния с рядко изпъл­ня­вани, поня­кога и съв­сем неиз­вестни на съвет­ския слуша­тел шедьоври. Голяма част от тях са били запи­сани на плочи, а на облож­ките им се печа­тали тек­сто­вете на автор­ските комен­тари на дири­гента. За първи път в СССР Рож­де­ствен­ски запи­сва всички сим­фо­нии на Антон Брек­нур, Ян Сибе­лиус, Актюр Онегер, както и сим­фо­ни­ите и про­из­ве­де­ния за балети на Сергей Про­кофиев. Под негово ръко­вод­ство в „Мело­дия” са били изда­дени сим­фо­нични комплекти на Пьотър Чай­ков­ски, Алек­сандър Гла­зу­нов и Дмит­рий Шостакович.

Над 50 години Евге­ний Мра­вин­ски (при­я­тел и първи интер­пре­та­тор на Дмит­рий Шоста­ко­вич) ръко­во­дил друг изве­стен оркестър — Сим­фо­нич­ния оркестър на Ленинград­ската Ака­деми­ческа фил­хар­мо­ния. Него­вите много­бройни записи на концер­тите в Ленинград, Москва и чуж­бина (напри­мер сери­ята плочи „Евге­ний Мра­вин­ски във Виена”) с изпъл­не­ния на про­из­ве­де­ни­ята на Вол­фганг Ама­деус Моцарт, Лудвиг ван Бето­вен, Карл Мария фон Вебер, Франц Шуберт, Йоха­нес Брамс, Рихард Ваг­нер, Антон Брук­нер, Рихард Щраус, Пьотр Чай­ков­ски, Стра­вин­ски и Шоста­ко­вич, изда­дени от „Мело­дия”, са били и оста­ват безценни съкро­вища за истин­ските цени­тели на кла­си­че­с­ката музика. При­ем­ник на Гена­дий Рож­де­ствен­ски в Големия сим­фо­ни­чен оркестър на Все­союз­ното радио става Вла­ди­мир Федо­сеев. С тече­ние на времето оркест­ърът под негово ръко­вод­ство се издига на ново ниво на изпъл­ни­тел­ското майс­тор­ство, завою­вайки рус­ката и чуж­де­стран­ната ауди­то­рия. Още през първите години на рабо­тата с колек­тива Вла­ди­мир Федо­сеев посвещава много време на сту­дий­ната работа, запи­свайки про­из­ве­де­ния на рус­ката оперна и сим­фо­нична кла­сика, в това число рядко зву­чащи при други дири­генти (напри­мер, автор­ската редакция на опе­рата на Модест Мусорг­ски „Борис Году­нов”). Много записи на Вла­ди­мир Федо­сеев са удо­сто­ени с пре­стижни меж­ду­на­родни награди. Дълги години Все­съюз­ното сту­дио на гра­мо­фонни плочи, а по-​късно и фирма „Мело­дия” сътруд­ни­чат пло­до­творно с Болшой театър и него­вите дири­генти и музи­канти. Малко са зву­ко­за­пис­ните компа­нии в света, които биха могли да се похва­лят с подобно съзвез­дие от соли­сти, чиито плочи със записи са изда­вани от „Мело­дия”. Сред тях са едни от най-​знаменитите и попу­лярни музи­канти на ХХ век. От име­ната на пиа­ни­стите достатъчно е да назо­вем само Свя­то­слав Рих­тер, който е един от водещите интер­пре­та­тори на Бах и разпо­лагащ с огромен репер­тоар на музика от три столетия.

Мелодия 2

Звуков режисьор Александър Штилман – 1979 г.

Нови времена — нови технологии

В нача­лото на 1990-​те години за фирма „Мело­дия” настъп­ват нови времена. Тогава се усво­ява тех­но­логи­ята за изда­ване на масов тираж на компакт дис­кове и постепенно се пре­кра­тява изда­ва­нето на плочи. Сред първите дис­кове са били пред­ста­вени както шедьов­рите на рус­ката кла­сика в изпъл­не­ние на Държав­ния оркестър на СССР под ръко­вод­ството на Евге­ний Свет­ла­нов, така и хорова музика на Дмит­рий Борт­нян­ски, Пьотър Чай­ков­ски, Сергей Рахма­ни­нов, 24пре­лю­дии и фуги на Шоста­ко­вич в изпъл­не­ние на Татяна Нико­ла­ева, както и съвременни автори на хорова музика — Родион Шчед­рин, сим­фо­нични про­из­ве­де­ния на Гия Кан­чели, Алфред Шнитке, Еди­сон Дени­сов, Вяче­слав Артьомов и други.

В продълже­ние на 20 години основно направ­ле­ние в дей­но­стта на „Мело­дия” е пре­из­да­ва­нето на стари записи върху компакт дис­кове. Осо­бено внима­ние е отде­ляно на „Анто­логи­ята на рус­ката сим­фо­нична музика”, музи­ката на Про­кофиев, Евге­ний Мра­вин­ски, Давид Ойстрах, Рих­тер и други. В тези трудни години за Русия „Мело­дия” запо­знава слуша­те­лите с ново поко­ле­ние руски музи­канти и нови колек­тиви. Сред тях са камер­ният оркестър Musica viva, ансам­бъл Moscow Baroque, Камер­ният хор на Мос­ков­ската кон­сер­ва­то­рия, запи­сът на Сед­мата сим­фо­ния на Антон Брук­нер в изпъл­не­ние на Държав­ния ака­деми­чен сим­фо­ни­чен оркестър на Русия с дири­гент Марк Горенщейн.

Исто­ри­ята на „Мело­дия” е дълга и богата. Днес държав­ното предпри­я­тие (ФГУП) „Фирма Мело­дия” е съвреме­нен комплекс, който твърдо е заел позиции на рус­кия и све­тов­ния пазар, активно сътруд­ничи с чуж­де­странни парт­ньори. В най-​близките си пла­нове „Мело­дия” пре­дви­жда пре­из­да­ване на най-​ценните руски музи­канти на ХХI век.

Мелодия3

Пло­чите пре­вземат интернет

От 2013 година пло­чите на „Мело­дия” зву­чат в интер­нет. Най-​старата в Русия зву­ко­за­писна компа­ния вложи сред­ства, за да може повече от 700 нейни албума да се появят в iTunes. „Мело­дия” е съкро­вищ­ницата на автен­тич­ните записи от съвет­ската епоха, вклю­ч­ваща про­из­ве­де­ния на Чай­ков­ски, Шоста­ко­вич и др. велики компо­зи­тори” — така опре­де­лят наслед­ството на фирмата от компа­ни­ята The Orchard, която се занимава с разпро­стра­ни­тел­ската част от про­екта. Въпреки че исто­ри­че­с­ките записи са при­тежа­ние на „Мело­дия”, спе­ци­ално се акцен­тира на факта, че пред­ста­ви­тели на iTunes само­сто­я­телно са изби­рали дис­ко­вете от ката­лога на рус­ката фирма. Фирмата не издава плочи вече 22години, а про­дукци­ята й на компакт дис­кове се реа­ли­зира от 2000 година насам. По повод новия живот на музи­кал­ните записи в интер­нет, гене­рал­ният дирек­тор Андрей Кри­чев­ски казва: „Циф­ро­ви­за­ци­ята на ката­лога ни е логична стъпка в разпро­стра­не­ни­ето на нашия репер­тоар по целия свят”. В ката­лога на „Мело­дия” са вклю­чени интеграл­ните изда­ния на сим­фо­ни­ите на Сибе­лиус и Про­кофиев с дири­гент Гена­дий Рож­де­ствен­ски, както и пъл­ните събрани съчи­не­ния на струн­ните квар­тети на Шоста­ко­вич в изпъл­не­ние на Квар­тет „Боро­дин”. Още през 2012 година шефът на EMI Russia/​Gala Records Алек­сандър Бли­нов увери, че към кла­си­че­ския репер­тоар има голям инте­рес в чуж­бина. „Мело­дия” при­тежава уни­ка­лен кла­си­че­ски ката­лог, какъвто няма никъде другаде. Тези записи пред­став­ля­ват наци­о­нално богат­ство, те са като музейни експо­нати” — каза той през август 2012 г., когато все още се рабо­теше върху циф­ро­ви­зи­ра­нето и новия дизайн на про­дукци­ята. Тази година „Мело­дия” отбе­лязва 50 години исто­рия и продължава да впи­сва нови стра­ници в нова епоха.