Кончаловски оттегли филма си от номинация за „Оскар“

Световноизвестният кинорежисьор Андрей Кончаловски, който от години живее извън Русия, се отказва неговият филм „Белите нощи на пощальона Алексей Тряпицин“ да бъде разглеждан за номиниране за чуждоезичен филм за наградата „Оскар“. (По-долу публикуваме писмото на Кончаловски до руския комитет „Оскар“) Новият проект на Андрей Кончаловски продължава серията за руското село, която режисьорът започна с филма „Историята на Ася Клячина, която обичаше, но не се омъжи“. В отдалечените от всяко населено място руски села, към които не водят никакви пътища, хората живеят като че ли извън държава. В тези места те практически са оставени сами на себе си. Често единственият представител на държавата в подобни краища е пощальонът. Той е главното свързващо звено между малобройното население на забравените селца и цивилизацията. Един такъв пощальон ще стане главният герой на филма.

По различни причини не съм следил събитията след филмовия фестивал във Венеция и не съм бил уведомен, че моят филм „Белите нощи на пощальона Алексей Тряпицин“ се е класирал за разглеждане от Руския комитета по наградите „Оскар“.

Искам да ви информирам, че оттеглям филма си с молба той да не се разглежда за номиниране от комитета. Причините за това са две – лична и обществена.

През последните години аз достатъчно рязко съм критикувал „холивудизацията“ на руския пазар и пагубното влияние на комерсиалното американско кино за формиране вкусовете и пристрастията на нашата публика. Във връзка с това да се боря за наградата „Оскар“ ми се струва нелепо.

От друга страна, днес самата награда „Оскар“ е изключително надценена от определена част от създателите на филми, тя създава илюзията за световно признание и един вид доказателство за безспорните качества на кинопроизведението, което, естествено, не е факт.

Самата формулировка „най-добър филм на чужд език“ – би трябвало да предизвика смях сред световните кинотворци. По същество това е сегрегация на световната кинематография спрямо англоезичния свят (САЩ, Англия, Австралия и Нова Зеландия), което според мен е една отживяла идея на Запада за културно превъзходство.

В съвременния свят развитието на световната кинематографическа култура отдавна вече не се определя от масовия успех на американското и псевдоамериканското кино, а от кинодейците от Азия, Латинска Америка, Далечния изток, Русия в това число. Дори не мога да изключа в бъдеще създаването на световна кинопремия, където ще бъде предвидена отделна категория за „филм на английски език“.

Във връзка с казаното по-горе, ви моля да изключите филма „Белите нощи“ от списъка с филмите за обсъждане.

Андрей Кончаловски

24 септември 2014г.