Концептът Volga 2020. Или каква би могла да бъде новата Волга

Автор: инж. Иля СЕЛИКТАР, в. Дума.

Руски дизайнер представи нов проект за възраждането на прочутата Волга. За това се спекулира от години, от време на време се появяват концептуални дизайнерски разработки на новия седан.
Поредният от серията е Volga 2020 Concept, дело на дизайнера Aлександър Сторм от Казан. Неговата нова Волга 2020 е изпълнена в стила неокласика, но не се виждат особено много общи черти с класическите модели ГАЗ-21 или ГАЗ-24.
Външно концептът Волга повече напомня сегашното поколение на седана Lincoln Continental. Автомобилът може да се определи като четириврато купе. Силуетът на покрива е аркообразен, подпрозоречната линия е доста високо. Покривът е напълно прозрачен и свързан с предното и задно стъкло на колата. Прави впечатление и изобилието от хромирани детайли.
В момента независимо от всичките предлагани дизайнерски проекти съдбата на евентуалната нова Волга е обвита в мъгла. В момента Горкиевският автомобилен завод ГАЗ произвежда само търговска техника. Последният лек автомобил на горковчани беше седанът Volga Siber, развит на базата на Chrysler Sebring. Волга Сайбер се правеше в периода 2008-2010 година, като за това време бяха произведени около 10 000 автомобила.

 

Сталкер конкурент на LADA 4×4?
На сайта на руското федерално ведомство Роспатент се появи ново одобрение на тип транспортно средство (ОТТС) за нова руска марка и модел на местен всъдеход. Първата малка партида машини ще е създадена с агрегати на LADA 4×4.
Това означава, че в най-скоро време по пътищата в голямата северна страна ще тръгнат най-новите всъдеходи с име Сталкер, произведени от толиатинската компания Апал. Първата партида нови всъдеходи ще е от 150 екземпляра. Моделът, съдейки по известното за нея, ще е пряк конкурент на прочутия модел на АвтоВАЗ – LADA 4×4, по-известна през дългите години на своето производство като Лада Нива.
Идеята за новия всъдеходен модел Сталкер не е супернова – за пръв път тя възниква като бизнес идея преди десетина години във фирмата Апал, чийто основен бизнес е производство на пластмасови изделия, автокомпоненти, санитарно-технически и медицински изделия. Предприятието притежава още производствена линия за корпуси на пластмасови лодки и катамарани.
При такава база съвсем естествена крачка в бизнеса на компанията може да стане именно производството на пълноценен автомобил.
В основата на конструкцията на Сталкер е метална тръбна решетка, върху която са качени пластмасовите детайли на купето.
Като силови агрегати и доста от останалите възли на машината се планира използването на проверените в годините вазовски елементи, най-вече от LADA 4×4. Под капака е разположен надеждният, 1,7-литров двигател ВАЗ-21214, а предавателната кутия е петстепенна, механична. Използването на пълното задвижване на LADA 4×4 е обусловило подобни на нейните габарити Сталкер. Той обаче ще е малко по-висок, малко по-тесен и с малко по-къс от вазовския модел.
В създаването на силовата носеща конструкция на Сталкер е ползван опитът на толиатинската компания ВИС-Авто, която ще направи и първата партида от 150 коли на новия модел. ВИС-Авто има дългогодишен опит в създаването на различни “клонове” на модела Нива, като петвратия вариант, удължения триврат вариант,  Нива-пикап, бронираната инкасаторска Нива, лекотоварната Нива и останалите варианти с пълно задвижване на руския бестселър ВАЗ-2121.
Според заявката на новия автопроизводител, Сталкер по желание на клиента ще може да се оборудва с елкетропакет на огледалата, климатик, стъпенки и люк на покрива.
За цената на новия руски всъдеход засега не се знае точно каква е. В момента цената на LADA 4×4 тръгва от 450 000 рубли (12 720 лева) в Русия, което дава основание да се предположи, че за уникално-ексклузивния поне на първо време нов руски всъдеход Сталкер цената ще тръгва от минимум 600 000 рубли (16 960 лева).



УАЗ Профи – всъдеход и хибрид 

На форума Иннопром в Екатерингбург Уляновският автозавод представи интересна хибридна експериментална разработка — всъдеходът Профи с бензоелектрическо задвижване. Машината е развита върху търговското шаси на уазка с двуместна кабина. Това е всъщност новата моделна линия Профи с пълна маса до 3,5 т, която тръгва на конвейера през този септември.
Хибридът е развит по последователната схема. В серийното си изпълнение моделът ще получи и бордово зарядно устройство, способно да зарежда основния тягов акумулатор както от променлив, така и прав ток.
В автомобила е монтиран стартер-генератор с мощност 84 кВт (114 к.с.), който е съединен с бензинов атмосферен двигател. Колелата се задвижват от електромотор с мощност 105 кВт (143 к.с.) и максимален въртящ момент от 469 Нм, захранван и от генератора, и от тяговия 25-киловатов акумулатор.
В перспектива УАЗ-ките с подобна система ще могат да се похвалят със среден разход на гориво от 7 л/100 км при натоварване от половин тон, според представителите на завода. Пробегът на хибрида със зареден резервоар и акумулатор ще надхвърля 1000 км, 100 от които, без да е пуснат в работа бензиновият мотор.
Сред другите новости в автомобила са системите за разпознаване на пътните знаци, светофарите, пешеходците и пътната маркировка, както и колите, които пътуват отпред. В серийните хибридни автомобили УАЗ ще има още предупреждение за напускане на лентата на движение и за риск от челен удар. Предвижда се и автоматизирано управление на нивата 2 и 3 по SAE от петте възможни, по твърдение на производителя. В разработка е още и телематична платформа УАЗ с възможност за дистанционен контрол за състоянието на автомобила, свързване в интернет и фирмените сервизи, както и връзка с инфраструктурата V2I.
За УАЗ този проект далеч не е първият по темата “зелени” автомобили. Опитни партиди от електрокари заводът правеше още във времената на Съветския съюз в 50-те, 70-те и 80-те години на миналия век.
Сред последните “зелени” разработки на уляновци беше и УАЗ Патриот на метан, който засега още не е сериен. Опити с хибридно задвижване прави и АвтоВАЗ, а сега е въпрос на време коя от двете руски марки първа ще се реши да пусне хибридното задвижване при серийните си модели.
Вадим Швецов, генералният директор на УАЗ, прогнозира, че в най-близките години в страната ще тръгне бурно развитие на автомобили с алтернативни силови агрегати и че именно хибридите ще имат най-силно разпространение сред тях.
Що се касае за хибридната бензоелектрическа УАЗ-ка Профи, то в 2019 година е планирано прототипът да влезе в пробна експлоатация, според резултатите от която ще се и решава по-нататъшната съдба на проекта.