„Българска Токата“ на сцената на Операта

Творбата е вдъхновяващ танцово-пластичен разказ за родината, за нейната красота и духовно достойнство.

Премиерата на съвременния модерен балет „Българска Токата“ е днес от 19 ч. и на 15 ноември от 16 ч. в Софийската опера. Спектакълът е по музика на Димитър Ненов и Васил Казанджиев. Концепция и хореография Мила Искренова, сценография, костюми и мултимедия Цвета Богданова, литературен консултант Марин Бодаков.

Това е вдъхновяващ танцово-пластичен и визуален разказ за България, за нейната красота и духовно достойнство. Отделните части интерпретират различни аспекти от българския бит, митология, вярвания, обичаи и исторически събития. Сценичното действие тълкува музиката със средствата на съвременния танц в оригинални визуално-пластични образи, чрез които се изгражда пъстра и ярка картина на българската душевност.

Действащи лица са Мъжът – Никола Хаджитанев, Емил Йорданов, Цецо Иванов; Жената – Марта Петкова, Дарина Бедева, Катерина Петрова; Момичета – Анастасия Неделчева, Ана Вуцова, Адриана-Мария Манасиева, Боряна Петрова, Венера Христова, Вихра Маджарова, Вяра Иванчева, Диляна Янева, Ерина Нишитама, Елеонора Митева, Елена Петрова, Ирина Желева, Кристина Чочанова, Людмила Илиева, Мария Ненова, Натали Братанова, Памела Пандова, Ралица Илиева, София Цуцакова, Шарлот Бернард, Яна Маринова, (първи и втори състав). Момчета – Георги Аспарухов, Георги Банчев, Деян Иванов, Захари Георгиев, Иван Георгиев, Иван Шопов, Никола Арнаудов, Радул Роглев, Румен Бонев, Светлин Стоянов, Теодор Воденичаров, Тодор Ангелов (първи и втори състав).

„…От години и почти през цялата си практика като хореограф не бях работила с „палцови балерини“. Палцовата техника е характерна за класическия балет и води началото си от епохата на Романтизма, когато идеалът за романтичната любов и жената-нимфа я е породил. През следващите десетилетия човекът стъпва по-здраво на земята и Любовта също се приземява, а танцът събува палците и тръгва по пътя с боси стъпала…“, споделя Мила Искренова. По думите й сега попада в ситуация, която изисква да мисля „на палци“. И се получава нещо много интересно – след целия ми опит със съвременните методи и техники, преоткривам силата на „палеца“ по нов начин – съвременен – като строг, категоричен и извисен начин на поведение, което намира свободата си в издигането. В елевацията, допълва хореографката. Това е внушението на основния стил и поведение на тялото в постановката „Българска Токата“ – извисяването в стремежа към хармония и свобода.

 

Източник: „Дума“.