В Санкт-Петербург за седми път се проведе  Денят на Достоевски

В Санкт-Петербург за седми път се проведе Денят на Достоевски

Публикувано от:

Празнуването на Деня на Достоевски през 2016 година  е посветено на 150-годишнината на първата публикация на романа „Престъпление и наказание”.

Празникът  се провежда в първите дни на юли – началото на действието на романа.

„ … Летний вечер. Бывший студент Родион Романович Раскольников покидает свою каморку на чердаке и относит в заклад старухе-процентщице Алене-Ивановне, которую готовится убить, последнюю ценную вещь…”

Романът Престъпление и наказание  за пръв път е публикуван през 1866 г. в „Русский вестник“.

В романа се описва предумишленото убийство на алчна стара лихварка и на по-младата ѝ сестра, от разорен петербургски студент, както и емоционалните и морални последствия за главния герой, Родион Разколников.

Малко след убийството, Разколников се разболява. Обладан е от манията, че всеки го подозира за убийството. За малко не полудява, заради спомена от престъплението. Но среща Софья (Соня) Семёновна Мармеладова, проститутка,  която въпреки „занаята“ си, остава дълбоко религиозна. Според някои литературни критици, връзката им е алегория на Божията любов към съгрешилите хора, както и на изкупителната сила на любовта. Образът на Соня има сходство с този на блудницата от Евангелието на Йоан.

Преди убийството героят дели хората на въшки и богове, като на втория тип всичко е позволено в името на някоя велика идея.  Той смята, че е от втория тип хора и би могъл да убие и да остане ненаказан, защото бабичката е нищожество.

Истинското наказание за Разколников не е трудовият лагер, а душевните терзания. Това се проявява в постепенното осъзнаване, че нищо не оправдава постъпките му. Вътрешната борба между нехуманната му философия и определено хуманната му личност позволява изкуплението на вината му.

Първоначалната цел на Достоевски е да обори най-дълбоките аргументи срещу християнската вяра, в частност, като се противопостави на модерния по онова време в Европа „рационален егоизъм“.

Разколников, който при убийството на лихварката се води от рационалния егоизъм, с изкупителната сила на страданието и чрез Христовата вяра, постига истинска духовна свобода..