Дмитрий Лихачов – „Киприян и Григорий Цамблак, бяха действени фактори за запазване единството на руския народ…“

Дмитрий Лихачов – „Киприян и Григорий Цамблак, бяха действени фактори за запазване единството на руския народ…“

Публикувано от:

Благодарение на езика, на литературата, на писмеността, които съставляват своего рода държава на духа, българската държава като цяло не бива да се смята дори временно унищожена от османското иго. Тя е била само пленена. Просто дълги години е била в плен. Българският език и българската писменост замениха най-важната общонационална функция на българската държава – обединителната.

Аналогично явление имахме и ние в древна Рус. По време на феодалната раздробеност през 12 и 13 век, когато държавата престава да съществува като единно цяло, единният литературен език, по произход старобългарски и единната писменост и единната литература, тясно свързани с българските писатели, преселили се в Рус – Киприян и Григорий Цамблак, бяха действени фактори за запазване единството на руския народ…“, – Димитрий Лихачов

Киприян Цамблак

Биографични бележки

09.16_sv_Kiprian_Bolgarin

Св. Киприян Цамблак Чудотворец, митрополит Киевски, Литовски, Московски и на цяла Русия се е родил около 1330 г. във Велико Търново.

Произхождал от болярския род на Цамблаковците. Заедно със свети Евтимийбил ученик па свети Теодосий Търновски, школата на когото се намирала в Килифарския манастир…

Като синкел Киприян бил изпратен в Русия. Задачата му била да проучи на място споровете между Московската митрополия, от една страна, и Киев с Литва от друга…

Завърнал се от Русия в Цариград, на 2 декември 1375 г. Киприян бил ръкоположен за митрополит на Литва със седалище в Киев. Имал и поръчение – да заеме Московската митрополитска катедра след смъртта на вече престарелия по това време московски митрополит Алексий. Като човек твърд и съобразителен той трябвало да съдействува за установяване на здраво всерусийско единство.

… Като митрополит на цяла Русия той полагал архипастирски грижи за неделимото единство на Русия против разните отцепнически стремежи.

… Работил върху текста на Служебника, превеждал молитви и молебни канони за разни случаи. Той превел и знаменитото ръководство за духовен живот „Лествица“, автор на което е св. Йоан Синайски…

Оригинални творения на св. Киприян са написаните от него житие и служба на първия московски митрополит, св. Петър, предшественик на св. Алексий.

Свят в мислите, чувствата и делата си, той стигнал до голяма духовна висота и Руската православна църква го канонизирала за светец.

 Източник:Жития на светиите, Синодално издателство, С. 1991

http://www.slovo.bg/showbio.php3?ID=429

 

Григорий Цамблак

Биографични бележки

_7ee6186cb31ae84900a517aa0c20480f_1258191201

Григорий Цамблак (ок. 1365-1420) е Киевски митрополит (1413-1420), един от най-значителните славянски църковни проповедници, писатели и химнографи.

Роден е в Търново в знатно болярско семейство. Бил е ученик на патриарх Евтимий Търновски. Смята се, че е племенник на Киприан Цамблак.

….Малко преди смъртта си (1406 г.) митрополит Киприан го извиква в Русия, възможно за помощ при споровете между Литовското и Московското княжества. На път за Москва Григорий научава за смъртта на Киприан и остава в Литовското княжество (в чиито граници е Киев тогава). Там през 1413 или 1414 г. с поддръжката на княз Витовит е ръкоположен за Литовски митрополит…

Като митрополит на Киев пише „Стих на целование“ за празника „Успение Богородично“. Известни са негови автографи и преписи на служебник, требник и др. Въвежда в южна и западна Русия т.нар. „болгарский распев“, който скоро става популярен и в североизточна Русия. Участва дейно в съставянето на Московския летописен свод. Съществуват множество редакции от 16-17 в. на неговите произведения.

В Никоновската летопис за 1419 г. като важно събите е написано: „Тази зима умря Григорий митрополит Цамблак, в Киев, по рождение българин, книжен много, защото научен беше на всякаква книжна мъдрост от детство, и много писания сътвори и остави“.

http://www.slovo.bg/showbio.php3?ID=450