„Газпром“ залага на търговете

Автор: Татяна Глазкова, Руски Дневник.

„Газпром“ оценява изцяло оптимистично резултатите от първия търг за продажба на газ, средната цена достигна 203,2 евро за хиляда кубически метра и се оказа по-висока, отколкото цената на „Газпром експорт“ за следващия зимен период. Обаче анализаторите смятат, че монополистът ще може да продаде желаните 10% от експортния газ едва след няколко години.

На първия газов търг, състоял се от 7 до 10 септември, „Газпром“ продаде около една трета (1,23 милиарда кубически метра) от представените на аукциона 3,2 милиарда кубически метра газ с доставките в течение на шест месеца, смятано от 1 октомври. В хода на търга бяха проведени около 40 сделки с 15 контрагенти от 39 компании, избрани за участието.

Както пише РБК („РосБизнесКонсълтинг“), сред участниците в търга имаше такива компании като E.ON, Engie, Eni, Total, RWE, BP, НОВАТЭК, „Голдман Сакс“, а също така и трейдърите Gunvor, Glencore и Vitol.  Както се казва в релийза на „Газпром“, средната цена възлиза на 203,2 евро за хиляда кубически метра и се оказа по-висока от цената на „Газпром експорт“ за следващия зимен период (октомври 2015 – март 2016 година), а също и от цената на газовите хъбове в Европа.

Купувачите придобиха по няколко лота, всеки от тях в неголям обем. Ценовата маневра на „Газпром“ излезе успешна и му донесе допълнителни средства, а също така позволи да се избегне ситуацията, при която продажбата на газа на търговете би могла да доведе до непълно доставяне на обемите по действащите дългосрочни контракти.

Самият „Газпром“ оценява резултатите от търга положително и дори повече от това – разчита, че още в следващия отоплителен сезон 2016-2017 година ще продаде от чукчето на търговата процедура до 10% от експортния газ. Това заяви след края на търга заместник-председателят на управлението на монополния гигант Александър Медведев. Една десета част от експорта е около 12 милиарда кубически метра или около 3% от обема на газовия пазар на Европейския съюз.

Нов стратегически подход

Като цяло анализаторите оценяват положително експеримента на „Газпром“. „Търгът на „Газпром“ е една дългоочаквана стъпка към по-прозрачни и по-конкурентни цени; цялата ценова система през последните години се измести в посока на борсово базираните цени“, отбеляза стоковият експерт на Commerzbank Евгений Вайнберг.

„Газпром“ не го устройват цените на спотовия пазар. Той разчита на това, че ще привлече нови купувачи от този пазар или прекупвачи“, поясни анализаторът в областта на нефто-газовия отрасъл на Raiffeisen Андрей Полишчук. Освен това, според неговите думи такива търгове са част от стратегическия подход на компанията, която взeма предвид ръста на частта на шистовия газ в Европа. На „Газпром“ му е необходимо да увеличи доставките си за Европа, като има предвид третия енергопакет, въвеждащ ограничения за продавачите.

Налага се „Газпром“ да маневрира в сложните условия на тридесетпроцентния спад на цените на газа и да се старае да увеличи печалбата от експортните продажби за сметка на ръста на обемите на продажбите. Както заяви за „Блумбърг“ в началото на септември председателят на ООД „Газпром експорт“ Валерий Немов, „Газпром“ иска през тази година да увеличи обемите на експорта за Европа и Турция със 7%, за да компенсира падането на цените.

Страните от ЕС, вече отдавна копнеещи да се избавят от зависимостта си от руския газ, се опитват да го заместят със СПГ (сгъстен природен газ), при което възлагат надеждите си в дълбока перспектива на иранското синьо гориво. Наистина – ниските засега цени на закупуване на руския газ и недостатъчните технически възможности на някои страни от Европа да приемат доставки от шистов газ правят вноса от Русия по-привлекателен.

През август Европа намали закупваните обеми от шистов газ за трети пореден месец, тъй като купувачите увеличиха обема на закупените количества гориво от Русия – пише „Блумбърг“ с препратка на данни от Genscape. Обемът на вноса на СПГ падна през август с 3,4% в годишно сравнение, а руските тръбопроводни доставки на гориво се увеличиха с около 20%, по данни на „Газпром“.

Все пак анализаторите се съмняват, че „Газпром“ ще може да продаде през следващия отоплителен сезон чрез търгове 10% от обемите на експорта си на газ за Европа. По думите на господин Полишчук, обемите на продажбите ще зависят от ръста на търсенето на руски газ, но във всеки случай цифрата 10% е по-реалистична едва след 10-15 години. Според неговото мнение продадените на отминалия търг повече от 1 милиард кубически метра е нелош резултат, като се има предвид по-високата цена в сравнение с цената по дългосрочните контракти.