Велика Събота на Страстната Седмица

Велика Събота е последният ден пред Великден. Той съединява Страстния петък – страданията на кръста и смъртта на Спасителя със светлото Христово Възкресение.

Във Велика събота Църквата спомня Погребението на Исус Христос и Неговото слизане в ада. Християните вярват, че със Своята смърт Исус Христос е победил смъртта и е спасил от адската бездна старозаветните праведници.

Първосвещениците спомняйки си, че Христос е говорил за своето възкръсване на третия ден, молят Пилат да постави стража в продължение на три дни, за да не откраднат учениците тялото, изобразявайки по този начин възкръсването на Учителя от мъртвите. Пилат им отговорил: „имате стража, вървете, охранявайте, както знаете (Мф.27:65). Първосвещениците запечатали гроба.

Епизодът от страданията на Христос представлява пределът на унижаването на Исус и в същото време начало на Неговата слава.

Слизането в ада (Христос извежда Адам, Ева и другите праведници от ада)

https://rusofili.bg/wp-content/uploads/2024/02/753px-Rublev_soshestvie_vo_ad1.jpg

Андрей Рубльов „Слизане в ада“. 1408-1410.      Третяковската галерия

Андреа Мантения: „Слизане в ада“ (1492)


PACHER Friedrich. „Христос в ада“. 1460s. Музей за изящни изкуства , Будапеща

Всъщност, страстите Христови трябва да завършат със смъртта Му и последвалото оплакване и погребение на тялото на Исус. Но религиозното изкуство, основано на църковни канони и интерпретации на богослови, както в Западна Европа, така и в Православието, традиционно включва в Страстния цикъл две сцени от задгробния Му живот: Възкресението от мъртвите и пътуването към отвъдното и обратно (сюжетът на Спускането в Ада , който едновременно е икона на Възкресението сред Православните, е бил много по-малко популярен сред католиците).

За това само съобщава  в Новия завет  апостол Петър (1 Петър 3: 18-19):

 18. понеже и Христос, за да ни заведе при Бога, веднъж пострада за греховете ни, Праведник за неправедните, бидейки умъртвен по плът, но оживял по дух,

19. с който Той, като слезе, проповядва и на духовете, които бяха в тъмница,

 

Караваджо „Вечеря в Емаус“

Картината  „Вечеря в Емаус“ е създадена  от Караваджо през 1601-ва –  нестандартна интерпретация на сюжета с вечерята на Христос с двама от учениците Му на третия ден от Разпятието.

http://www.aif.ru/lent_easter/aboutlent-easter/1148270#%D0%9F%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA

https://www.liveinternet.ru/users/5499371/post312001468/

https://www.pravoslavie.bg/%D0%B1%D0%B8%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D1%8F/%D0%BF%D1%8A%D1%80%D0%B2%D0%BE-%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%BE/